BORSODBAN, CIGÁNYOKNÁL...
"Naponta látjuk a híradásokban, olvassuk az újságban a
cigányokkal összefüggésbe hozható híreket.
A politikusok folyamatosan a romák integrálásáról beszélnek.
A dolgok mögé azonban kevesen néznek, akik véleményt
mondanak, gyakran csak felületesen ismerik a cigányok
életét, gondolkodását. Végigjártuk három Ózdhoz tartozó
település és a város mellett lévõ Farkaslyuk roma negyedét - mi változott az utóbbi idõben, történt-e javulás életfeltételeikben?
A borsodi iparvárosba megérkezve a cigány kisebbségi
önkormányzat irodájában várt bennünket Berki Lajos elnök.
Véleménye szerint is az a fõ probléma, hogy a cigányság
alulképzett és többségüknek nincs munkája.
Felzárkózásra egyetlen lehetõséget lát, az oktatást,
de hozzáteszi, integrálni csak azt lehet, aki akarja.
A beszélgetés közben belépett egy fekete kalapot viselõ
bajszos cigányember, akirõl udvarias bemutatkozása
után kiderült, õ lesz, aki elkísér bennünket riportunk
elsõ állomására.
Amit elrontottunk, magunknak kell helyrehozni
Kísérõnkkel, a 47 éves Budai Jánossal gyalog indultunk
az egykor ligetes, parkos Kiserdõaljára, ahol ma már nyomát
sem látni a régi vidám, gondtalan életnek.
Jelenleg ez a város egyik cigányok lakta településrésze.
Bármerre nézünk mindenhol a szegénység és a
kilátástalanság az úr. Kísérõnk beinvitál lakásába, felesége fogadkozik, ne haragudjunk, de nagyon szerényen élnek.
Hellyel kínálnak és panaszkodnak, hogy 75 ezer forintból
élnek nyolcan. A családi pótlék és a férj után járó ápolási
díj az összes bevételi forrásuk.
A kertet beültették krumplival, zöldséggel, ezzel is pótolnak
valamit. Néha csurran-cseppen még pár ezer forint vashulladék gyûjtésbõl, amit eladnak a méhtelepen.
A családban nem dolgozik senki, legmagasabb iskolai
végzettségük nyolc általános.
Az egyik gyermek közmunkásként három hónapig a város kertészetében dolgozott.
A mélyszegénységért
önmagukat és az államot is hibáztatják.
Húsz évvel ezelõtt tanulhattunk volna, de akkor nem
tudtunk gondolkozni. A rendszerváltás elõtt lehetett
érvényesülni iskola nélkül is, a kohászatnál és a bányánál segédmunkásként dolgoztunk. Az ipar megszûnésével
életünk gyökeresen megváltozott. Hét évig egy budapesti
vállalkozónál dolgoztam, megvolt mindenünk, de haza
kellett jönnöm, mert a feleségem magában nem bírt
gyerekekkel, azóta végünk van" mesélte Budai János.
Az utóbbi idõben egyre többször hallani a romák és nem
romák közötti ellentétrõl, a származásukból adódó
hátrányos megkülönböztetésrõl és a cigánybûnözésrõl.
Errõl Budaiék másképp vélekednek: "mi nem érezzük
és sosem éreztük, hogy származásunk miatt másképp
viselkedtek volna velünk.
Cigánybûnözés van, miért ne volna, mindenfajta
bûnözés van.
Az egész ország tiszta bûnözésbõl áll."
Budai János mindamellett nem adja fel:
"ki fogunk törni a szegénységbõl".
A nyáron felnõtt gyerekeimmel elmegyünk napszámosnak.
Félév alatt két-három millió forintot is megkereshetünk
mezõgazdasági munkával és gyümölcsszedéssel.
Az államra nem számíthatunk, saját magunkon kell segíteni.
Ahogy elrontottuk az életünket, ugyanúgy kell helyrehoznunk".
A cigányt bezárják, a fehérgallérosok megússzák.
Mielõtt visszamennénk a cigány kisebbségi önkormányzathoz, útközben egy kisebb csapattal találkoztunk, felajánlották,
név nélkül elmondják a véleményüket.
Egy középkorú nõ szerint a politikusok a szegények
pénzén váltak milliomossá, az országot tönkretették.
Munkalehetõség nincs, sok cigányember éhezik, s ha valaki
egy darab vasat ellop, börtönbe zárják, a fehérgalléros
bûnözõk, akik milliókat, milliárdokat lophatnak,
megússzák bûntelenül. A percek alatt összesereglett
csoportból az egyik férfi is a rendszerváltozás elõtti éveket
idézte:
"A kommunista rendszerben, aki nem akart dolgozni,
munkakerülés miatt vitték a börtönbe.
Most ilyen nincs, ránk szakadt a nagy szabadság, amivel
nem tudunk élni".
Kísérõnk egyik rokona, Budai Zoltán kritizálta a jelenlegi
kurzust:
"Az elmúlt kormányról nem tudok rosszat mondani,
lehetõségeikhez képest segítettek rajtunk.
Nem értem miért kell bántani
egymást. Amikor az ország nehéz helyzetét tetõzi még a
világgazdasági válság is, nem marni kell azt, aki idáig adott,
aki nem szított semmilyen fajgyûlöletet, hanem szeretetre
buzdította a társadalmat.
Ha a Bajnai-kormány el is vett az emberektõl nem haltunk bele.
Nem kellett volna a Fidesznek az MSZP kormányt elnyomni.
Lehet, hogy négy év múlva õk ugyanilyen nehézséggel
találják szemben magukat, ami az országot már porig fogja
rombolni, kirobban a polgárháború a szegények
és a gazdagok között".
A cigány és magyar ellentéttel kapcsolatban az egyik
fiatal férfi elmondta, õ egy olyan gyülekezetbe jár,
ahol kevés a roma, de mindenki szereti egymást.
Véleménye szerint a pártoknak közösen kellene megalkotni
egy olyan programot, amely fellendítené az országot.
Amíg a politikusok csak azon veszekednek, kinek jusson
nagyobb szelet a tortából, addig nem lesz elõrelépés.
Hétes, a legrettegettebb
A hirtelen verbuválódott kis csapattól lassan elköszöntünk
és visszaértünk a cigány kisebbségi önkormányzathoz,
ahol csatlakozott hozzánk az elnök, Berki Lajos,
együtt indultunk Ózd és talán az ország legrettegettebbnek
tartott romatelepére, Hétesre. Az ózdi gettó a közelmúltban
többször szerepelt a médiában, itt támadta meg két roma
kiskorú a telep utolsó magyar lakóját, aki a kórházban
belehalt sérüléseibe. A negyven szociális bérlakásban közel
négyszáz roma él. Az egykor kohászati vezetõk által lakott településrészre ma már semmi nem emlékeztet, nyomorral, kitaszítottsággal találkozunk, bármerre nézünk mindenhol
romos házak, aki teheti, messzirõl elkerüli a környéket.
Ahogy a kocsival egyre közelebb értünk, úgy sereglettek
ki az utcára gyerekek és felnõttek egyaránt.
Tekintetükben, viselkedésükben kitapintható volt a
bizalmatlanság, a félelem.
Ahogy kiszálltunk az autóból rögtön elindultak felénk és
gyanakodva kérdezték mit keressünk itt.
Berki Lajos jelenléte kicsit oldotta a feszültséget,
megnyugtatott mindenkit, hogy újságírókat kísér.
Legtöbben elzárkóztak, de kíváncsiságból néhányan
azért végigkísértek bennünket az utcán.
Az elsõ döbbenetet, egy 15 éves fiú váltotta ki
belõlem. Dél körül járt az idõ, ezért megkérdeztem,
miért nincs iskolában. Közönyösen azt válaszolta,
nem érdekli, két éve nem jár iskolába, neki elég volt az
általános iskola elsõ három osztályának az elvégzése.
Napjai fagyûjtéssel és az udvar seprésével telnek.
Az édesanyját kerestük, megkérdeztük volna, miért
engedi, hogy a gyereke nem jár iskolába.
A fiú nem szólt semmit, de a körülöttünk állók finoman
jelezték, hogy az édesanyja prostituált, most "dolgozik",
nem tudunk vele beszélni.
Ezalatt a gyerek gyorsan eltûnt.
Egy középkorú férfi azt mondta: "nagyon sokan vannak
itt olyan gyerekek, akik nem járnak iskolába, mert nincs kedvük. Amikor elérik a 14-15 éves kort, már a megélhetést keresik,
elmennek vasazni, fát gyûjteni. Csupán az érdekli õket,
mibõl tudnak pénzt csinálni. Higgye el, nem az iskola teszi
az embert, az egyenlõ a nullával. Az számít, hogy mi van
az ember szívében. Hiába szeretnénk jól élni,
az állam és az önkormányzat nem engedi, nem kapunk
lehetõséget. 1989 elõtt más volt minden, akkor
dolgozhattunk. Ha nem ment dolgozni az ember,
a rendõr bevitte harminc napra.
Most semmi nincs.
A hatalmat nem érdekli, hogy mi van velünk, mindenki
maga felé húzza a pénzeszsákot. Ígérnek fût-fát,
a parlamentben csak a vita megy, egy normális
törvényt nem tudnak hozni".
Nézelõdünk a hétesi nyomortelepen, amikor az
53 éves B. Gyula a lakásába invitál bennünket, közben
elmeséli, hogy jelenleg közmunkásként dolgozik, ami
nem folyamatos munka, pedig arra lenne szüksége ahhoz,
hogy rendesen tudja fizetni a 3500 forintos lakbért.
"Nem igaz, hogy a cigányság nem akar dolgozni,
csak nem kellünk sehová. Közel 75 ezer forint a havi
bevétele a családnak, amibõl nem kapok ki 40 ezret sem,
mert levonják lakbérre és a tartozásainkra.
Éljen meg ennyibõl a sok miniszter.
Nem tudunk venni normális ételt, ruhát, cipõt.
Bárhová megyünk segítségért, nem kapunk semmit.
A gyógyszereket nem tudjuk kiváltani még közgyógyra
sem, mire elintézzük az ehhez szükséges papírokat,
addig az illetõ meghal".
Sok hétesinek az elemi iratai is hiányoznak, a személyi
igazolvány, az adókártya a taj szám. Igazolványok
nélkül teljesen a margó szélére kerülnek, végképp
esélytelenné válnak arra, hogy munkát találjanak.
A telepen szinte minden férfinek volt már dolga
a rendõrséggel.
"Ha mi kimegyünk az erdõre fáért, vagy valaki ellop
egy tyúkot, jön a rendõr, megbüntet 20 ezer forintra,
ha háromszor, négyszer elkap, az már 80 ezer forint.
Aki nem tudja kifizetni, megy a börtönbe. A rendõrökben
nem bízunk, ha nem csinálunk semmit, akkor sem
hisznek nekünk, csak kötekednek, gyalázkodnak
és cigányoznak, megaláznak bennünket.
A Fidesz három csapás törvényével sem értek egyet,
az egész a cigányokról szól. Mi a bûnözéssel csak a
megélhetésünket próbáljuk valahogy fenntartani.
El vagyunk lehetetlenítve, adjanak nekünk munkát,
s nem lesznek lopások" - panaszolja B.Gyula.
Idõközben megérkeztünk B.Gyula házába, ahol kb.
40 négyzetméteren élnek heten: a családfõ, a feleség,
két fiú, az egyik élettársa és két unoka. A családtagok
közül az egyik fiú végezte csak el a nyolc általánost.
Az asszonyok nem járnak sehová, az õ dolguk a
háztartási munka, a férfiak kötelessége pedig
eltartani a családot, feltéve, ha van mibõl.
Azt hitték jön a Gárda
A házból kilépve megpillantottuk, hogy az úton
motoros csapat közeledik. Az itt lakók füttyel, halk
kiáltásokkal jeleztek egymásnak, másodpercek töredéke
alatt szinte az egész telep az utcán volt.
Többen azt mondták :
-"Ha ezek gárdisták, innen nem mennek el élve". -
Közben a motorosok egyre közelebb értek, Berki Lajos
és mi is próbáltuk õket nyugtatni, ne féljenek.
A 40-50 fõbõl álló motoros csapat és az õket kísérõ
mikrobusz végigment az utcán, majd megfordultak,
s megálltak a házak elõtt. A hétesiek arcán szemmel
látható volt a félelem, ezt többen harciasságukkal
próbáltak leplezni, de a merev, riadt tekintetek árulkodtak.
A motorosokról kiderült német turisták, kíváncsiságból
jöttek, pénzt és üdítõt osztottak, egy-két motoros
még akrobata bemutatót is rögtönzött.
A kedélyek lecsillapodtak, a látogatók pedig, amilyen
váratlanul jöttek, olyan gyorsan el is mentek."
- ÁRONMILÁNBENJÁMIN -